Arūno Baltėno nuotr. |
Kai Almyra kovo pradžioje pasakė, kad kuria kažką įdomaus ir tuojau mane pakvies, o gal net sugalvosim kokį bendrą renginį, nenujaučiau nieko blogo. Ir net kai pasaulis Berlyne pradėjo griūti, užsinorėjau nuo jo pasislėpti jos jaukioje studijoje, kur žiūrovų jau laukė naujoji jos instaliacija “Kasdienybės poezija”. Bet po kelių dienų abi supratome, kad susitikti mums kurį laiką nepavyks, nes susitikimai dėl įvesto karantino tiesiog uždrausti. Todėl apsilankiau jos kambarėlyje virtualiai ir pasikalbėjome sėdėdamos kiekviena savo virtuvėje. Mažybiškai kambarėliu pavadinau ne todėl, kad jos studija nedidukė, bet todėl, kad tai turėjo būti smagių susitikimų vieta. Tai yra šventei paruoštas kambarys, kuris galėjo vadintis Almyros salonu ir būti pripildytas muzikos ir eilių, vyno taurių dzinksėjimo ir linksmų pokalbių apie meną, gyvenimą, bendrystę.
Menininkė pasakoja, kad idėja gimė spontaniškai. Gyvenimo bangų užsupta ji buvo išsiilgusi ramumos, kurią gali pajusti tik kurdamas. Ji veržėsi į savo studiją, nes pajuto viduje pavojingai kunkuliuojančią energiją. Žinojo, kad vos tik paims medžiagą į rankas, vidinis balsas nuves reikiama linkme.
Arūno Baltėno nuotr. |
Pasak Almyros, menininkai yra tokie truputėlį žiurkėnai, jie tempia į namus ar studijas kitiems nereikalingus daiktus, nes žino, kad jie kada nors gali praversti. Ji pasakoja taip nutikus ir su tomis išmetimui pastatytomis dėžėmis po mugės. Ji tiesiog nusprendusi, kad atvirukai padaryti iš gero popieriaus, o tai gali kada nors tapti puikia medžiaga naujiems kūriniams, todėl juos pasiėmusi.
Ir tikrai, traukė juos vieną po kito, paskui ėmė žirkles į rankas ir pradėjo karpyti. Gavosi viena girlianda, paskui kita, sujungus gavosi kompozicija, paskui kita. Kuriant apėmė pakili nuotaika, nes juk girliandos savaime kuria šventę. Karpė įsijautusi kelias dienas, paskui dekoravo studiją, kol pati liko patenkinta rezultatu. Beliko tik užrašyti ant sienos kelis žodžius. Tyčia rašė juos su klaidom, kokias mes darome paskubom rašydami trumpąsias žinutes, nes norėjusi parodyti tikro bendravimo privalumus prieš virtualųjį. Almyra sako, jog tai buvo kaip sprogimas, išsiveržęs iš jos ir ji pasidavė jam, leido pirštams dirbti ką jie norėjo.
- Iš tiesų, tą savaitę, kai jau rengiausi kviesti žmones,
visiems buvo liepta sėdėti namie ir aš likau studijoje viena, - sako ji. - O
juk kūriau erdvę, kur būtų galima keistis žodžiais, apjungti
skirtingo meno rūšis ir prasmingus pokalbius. Pamenu, kaip parodos atidarymo Leipcige metu
Berlyne gyvenanti poetė ir dailininkė Aldona Gustas, stovėdama šalia savo piešinių, skaitė savo
eiles. Nuolat galvojau apie ją kurdama. Ji tokia garsi Berlyne,
viena iš literatūriniame vokiškame pasaulyje puikiai žinomos “Malerpoeten” (dailininkų poetų) grupės įkūrėja.
- Tavo instaliacija kalba apie tai, kad mums reikia daugiau
bendrauti gyvai, kad rašydami trumpąsias žinutes mes padarome
klaidų ir kad tik tikrasis bendravimas gali sukurti šventę. O
dabar visa tai, ką tu sakai, nebetenka prasmės, nes net ir tie
normalaus bendravimo likučiai dabar persikėlė į virtualybę.
- Išties, sukūriau bendravimo kambarį, į kurį niekas
negali ateiti, - juokiasi ji ir jos juokas toks minkštas, toks
geras, toks ramus. - Bet jei negaliu niekam parodyti, nereiškia,
kad menas nereikalingas. Manau, kad jis reikalingas pirmiausiai man
pačiai. Manau, kad menininkas kuria pirmiausiai sau pačiam ir tik
vėliau, kai yra visiškai atsibuvęs su savo idėja, nori tuo
dalintis. Kadangi studija netoli mano namų, aš ateinu čia beveik
kasdien, pasėdžiu, pasidairau. Dieną kambarys baltas ir švarus,
o vakare, uždegus ultravioletinę lempą, jis nukelia visai į
kitas erdves ir kuria kitokios šventės nuotaiką. Jis gyvena savo
gyvenimą ir kantriai laukia žiūrovų.
- Gal tuo ir skiriasi tikras menininkas nuo norinčio tokiu
būti. Tikras menininkas neskubės, išnešios idėją iki galo,
tobulins iki begalybės ir tik tada parodys kitiems. Bet pastaruoju
metu buvo atsiradę daug kūrėjų, kurie kūrė tik sekėjams ir
viešindavo kūrinį dar patys jo nepabaigę.
- Menininkui reikia pripažinimo, kaip ir kitiems žmonėms,
bet kuria jie tikrai ne dėl patiktukų skaičiaus, o dėl to, kad
negali nekurti.
- Paaiškink plačiau, kodėl užrašas ant sienos su
klaidomis.
- Žinai, čia ir būtų turbūt Oxymora, kartais klaidos mus
moko daugiau nei teisingas kelias ir kartais klaidingai parašytas
žodis gal pasako daugiau nei teisingas, tvarkingas, iš anksto
apgalvotas. Mes įpratę pasislėpti už žodžių, neišduoti savo
jausmų, o netikėtai klaviatūroje nusprūdęs pirštas ima ir
išduoda, kas siaučia viduje.
- O kaip tu manai, ar tokiais sunkiais laikais menininkams
lengviau, ar sunkiau nei kitiems? Ar jie jautriau reaguoja ir viską
dramatizuoja, ar vis tik jiems lengviau, nes gali pasinerti į
kūrybą, išeiti į kitas erdves ir atsiriboti nuo to kas vyksta?
- Aš manau, kad menininkai turi daugiau čiuptuvų ir jie
jautriau sugaudo aplink mus sklandančią, bet įprasta akimi
nematomą informaciją. Manau, kad mus supa kitas - idėjų -
pasaulis, kuriam menininkai yra atviresni ir prisijungia dažniau.
Menas juk kuriamas ne protu, ne logika, ne taisyklėmis, viskas
ateina iš gilumos, iš kažkur tenai. Bet menininkai irgi žmonės,
juos trikdo tie informaciniai pranešimai, kurie dabar mus visus
užgulę kaip didžiulis juodas debesis. Bet teisi ir tu, menininkai
vis tiek turi kažkokį savo gražų ir saugų pasaulį, kur gali
nors trumpam pabėgti ir nors trumpai negalvoti apie tai iš ko teks
apmokėti sąskaitas kitą mėnesį.
- O kaip tu pati jautiesi šiomis dienomis? Ką galėtum
patarti kitiems? Gal verta visiems rekomenduoti viena koja atsiremti
į meną?
- Pirma savaitė mums visiems buvo skirta susiorientuoti.
Daugelis juokavo, galvojo žaidimus, džiaugėsi atostogomis. Dabar
po truputį, kaip kirminukai pavasarį, pradeda lįsti bauginančios
mintys – kaip vis tik bus toliau, kas manęs laukia ir kaip
atrodys pasaulis, kai viskas pasibaigs. Aš negaliu duoti patarimų,
man asmeniškai padeda tai, kad galiu atsiremti į Dievą. Aš
manau, kad grėsmės akivaizdoje lieka tik dvi kategorijos žmonių
– tikintys ir netikintys. Pastarieji gal tiki mokslu ir mokslininkais,
bet juk šie neturi atsakymų ir jiems yra daug sunkiau. Tikintis Dievu
žmogus yra išmokęs pasitikėti, jis turi į ką atsiremti, kam
pasiguosti, kieno paprašyti pagalbos ir užtarimo sau ir savo
artimiesiems. Jis gali susitaikyti su savo likimu. Jis gali kitiems padėti bent jau laimindamas juos
mintimis. Mes juk esame dvasinės būtybės, mums reikia dvasinės
atramos. Ir ši epidemija juk vyksta per Gavėnią, mes esame
priversti sustoti, įsiklausyti, susikaupti, atsikratyti visko, ko
mums nereikia ir kurį laiką pabūti labiau viduje, nei išorėje.
Aišku, šiuo metu lengviau ir tiems, kurie fiziniame lygmenyje nėra vieni ir
turi į ką atsiremti, su kuo pabendrauti.
- Ar pastebėjai, kaip staiga pasikeitė bendravimas. Visi mes nušveisti į virtualybę, kad ir kaip jos nenorėtume. Tavo
instaliacija dabar kaip prieškarinės Kauno fotografijos –
parodo mums senai išnykusius dalykus ir tai, koks gyvenimas buvo
kadaise.
- Taip, kadaise, prieš visas dvi savaites, - juokiasi ji vėl.
- Galima ir taip pažiūrėti. Bet nemanau, kad tas tikras
bendravimas jau praeitis. Taip, bendravimas pasikeitė, mes po
truputį valomės nuo nereikalingų kontaktų, labiau prisimenam
gimines, draugus, su kuriais ryšiai buvo įtrūkę. Po šio
karantino mes tikrai visi susieisime, bet tuomet labiau vertinsime
bendravimą, nekalbėsime niekų, nešvaistysime laiko tuštiems
dalykams ir susitikę mano kambaryje skaitysime poeziją ir tyliai
gurkšnosime vyną.
- Skaitysime Aldonos Gustas poeziją ir linkėsime jai
sveikatos bei ilgų gyvenimo metų, - sakau šypsodamasi. Turiu net
tris jos poezijos knygeles namie. Dvi nusipirkau Leipcigo knygų
mugėje, o vieną, kur jos poezija sudėta į rinktinę kartu su
Giunterio Graso ir kitų Malerpoeten eilėraščiais,
radau blusturgyje.
- Ir dar paprašysime, kad kas nors pagrotų. Šventei būtinai
reikia muzikos, - šypsosi ji.
Mes juokiamės. Taip gera svajoti apie tą vakarą su muzika, poezija ir vynu. Atsisveikinu galvodama, kad Almyros kūrinys juk ir yra pati tikriausia Oxymora – tuščias šventinis kambarys. Tai pranašiška idėja, gimusi iš jos pirštų prieš pat visatai nuspaudžiant stabdį.
- Almyra, tavo idėja nėra praradusi aktualumo, kaip maniau iš
pradžių. Tai šventinis kambarys sau pačiam. Tai mūsų vienų
susitikimas su muzika, su poezija, su savimi. Vienoks jis būna
dieną, kitoks – uždegus šventinį apšvietimą. Bet iš tiesų
tai susitikimų ir pokalbių su savimi kambarys, o tai juk ir yra
šventė, nes mes tai taip retai darome. Ir šis keistas laikas mums yra
skirtas ne liūdėti, ne panikuoti, ne projektuoti minčių į
ateitį, bet pagaliau susitikti su savimi. Ačiū tau už
apsilankymą tavo kambarėlyje. Ačiū tau už kasdienybės poeziją.
Ačiū už viską daktare Ellen! Kai susisiekiau su jumis, kad padėtumėte man nustoti skirtis su vyru, mano vyras nustojo pildyti skyrybų dokumentus ir dabar viskas yra daug geriau. Kaip sakei, visas skyrybų procesas buvo atšauktas, mano santuokoje problemų kėlusi bloga moteris paliko mano vyrą, o dabar kartu esame labai laimingi. Šia gyvenimo patirtimi dalinuosi su visais, kurie susiduria su panašiais iššūkiais santykiuose, santuokoje ar bet kokiais kitais klausimais. , galite susisiekti su daktare Ellen per WhatsApp +1(815)564-3618
AtsakytiPanaikintiJi puikiai moka šiuos burtus:
* meilės burtai
* santuokos burtai
* pinigų magija
* gražus burtas
* sėkmės burtai
* Sekso patrauklumo burtai
* AIDS gydymo magija
* Kazino urvas
* Pašalinti prakeikti urvai
* Apsauginis burtas
* loterijos magija
* Laimės burtai
* Vaisingumo burtai
* Telekinezės žiedas 💍
paštas: ellenstpellcaster@gmail.com
Whatsapp +1(815)564-3618