Su kuo galėčiau palyginti Maroką? Ne šalį apskritai, kurioje
visur kabo dar palygint jauno, pažangaus ir beprotiškai turtingo
karaliaus portretai, kurioje yra tokia gamtos, gyvūnų, žmonių,
architektūros įvairovė, kad joje telpa ne tik visa Afrika, bet ir
visa pietinė Europa, ne šalį, kurią apdainavo garsūs rašytojai
ir poetai, kurioje tiek daug prabangių rūmų ir Riadų, kurie
paprastam biudžetiniam turistui taip pat nepasiekiami, kaip ir
beduinų palapinės dykumoje ar vietinių marokiečių būstai
medinoje, bet apie tą kąsnelį, kurio paragavau per šešias
viešnagės dienas, atskridusi ne sezono metu pigiomis avialinijomis
į Marakešą.
Marokas toks įvairus ir jame tiek daug kontrastų,
kad nesi tikras, ar pamatęs gabalėlį gali spręsti apie visą
šalį, bet paragauti jo labai skanu.

Pirmą kartą keliavau be plano. Kas pažįsta mane, žino, kad aš
taip niekuomet nesielgiu. Visada guglinu, skaitau knygas apie tą
šalį, į kurią vykstu, skaitau atsiliepimus internete, sudarau
sąrašą dalykų, kuriuos noriu pamatyti, paragauti, aplankyti ir
stengiuosi to plano laikytis. O čia visai kitokia šalis, kitokia
kultūra, kitas žemynas. Marokas į mano gyvenimą atėjo visiškai
neplanuotai, netyčia - prieš mėnesį vyresnėlis sūnus pasakė,
mama, ten tokios ryškios žvaigždės ir tokie gražūs saulėlydžiai
ir tas sakinys mane apsėdo, lyg netyčia taksi nugirsta melodija,
kurią niūniuoji dvi dienas. Sutikau iškart, nes kas gali
atsispirti, kai lemtis tau siūlo viso pasaulio žvaigždes su
brangiu žmogumi. Apsisprendžiau pasitikėti juo, pasitikėti likimu
ir pasitikėti Dievo planu ir nusiteikti priimti viską, ką pakeliui
rasiu.
Buvau pasiruošusi nustebti. Buvau pasiruošusi, kad reikės
kažkaip suvaldyti savo baimes. Nes Marokas – tai jau Afrika, tai
visai svetimas mums pasaulis, visiškai nesaugi vieta, kur gali būti
apiplėštas, pasmeigtas peiliu siauroje medinos gatvelėje, įkąstas
skorpiono dykumoje, nusivėmęs nuo neaiškių bakterijų, apsivertęs
su senoliu mersedesu, kurie čia, kaip dalis europiečių, atvažiuoja
šiltai pabaigti savo gyvenimo dienų. Galėjom viso to išvengti
užsisakydami gerą viešbutį, bet tai jau būtų kita kelionė,
joje aš būčiau nebe keliautoja, o turistė, atrandanti visai kitus
dalykus.
 |
Bendra vakarienė hostelyje |
Keliavau taip, kaip keliauja jaunimas ir bandžiau įsijausti į
tai, kas vadinama backpackers life – kai viskas, ko tau reikia,
telpa į kuprinę ir dažniausiai žinai tik vietas, kurias nori
aplankyti, bet ne kaip iki jų nusigausi, niekada nežinai, ar dar
liksi šiame hostelyje vienai nakčiai, ar, sulaukęs įdomių
pasiūlymų ir žmonių, su jais judėsi toliau. Būsi atviras
viskam, kas pasitaikys tavo kelyje. Joan, su kuria Atlantic hostelyje
sėdėjom greta prie bendro vakarienės stalo, skanavom vištienos
tadžiną su ryžiais ir razinomis ir spjaudėm į vieną lėkštutę
alyvuogų kauliukus, taip ir sakė – kai keliauju su draugu,
apsistojame viešbučiuose, bet kai keliauju viena, visada renkuosi
hostelius, nes juk čia visada randi su kuo pasikalbėti ir sužinai
tiek daug apie šalį ir ypatingas jos vietas. Pasak britės, taip
keliauti juk daug įdomiau, taip kelionė virsta nuotykiu. Joan
nakvojo šešiaviečiame kambaryje, džiaugėsi gavusi apatinę lovą
ir po vakarienės klausėsi vietinių muzikantų grupės kartu su
jaunimu iš Vokietijos, Britanijos ir Prancūzijos. Po kelių dienų
ji turėjo judėti toliau - tūkstantį kilometrų į pietinį Maroko
miestą Dahlą ji norėjo įveikti vietiniais autobusais, kaip darė
keliaudama po Jordaniją. Nes taip įdomiau, o laiko ji turinti.
Pakeliui dar užsuksianti į Tarfaya, aplankyti jos mėgstamo
rašytojo Antuano de Sent Egziuperi paminklo. Taip ir neišdrįsau
paklausti, kiek jai metų, bet pūsdama cigaretės dūmus ant
hostelio stogo esančioje terasoje, ji prisipažino, kad šitaip
keliauti pradėjo tik išėjus į pensiją.
 |
Essaouira nuo hostelio terasos |

Essaouira – tai žuvėdrų, kačių ir menininkų pamėgtas
miestas už trijų valandų kelionės patogiu autobusu nuo Marakešo.
Aštuntą ryto sėdžiu viena ant stogo terasos ir klausau, kaip
klykia šie balti paukščiai nardydami po baltą miestą. Lyg
dieglių varstomi kūdikiai. Essaouira ir vadinamas žuvėdrų
miestu. Jis vadinamas baltuoju miestu. Keista, kai žinai, jog jis
buvo didžiausiu vergų transporto uostu ir iš jo į ilgą kelionę
per Atlantą išplaukdavo juodaodžių tirštai prigrūsti laivai.
Gal dėl to čia visur skambančioje gnawa muzikoje daugiau jaučiamas
afrikos genčių ritmas, nei arabiškos trelės. Šidoma rytinės
saulės spindulių ir vietoje kavos gurkšnodama šviežiai spaustas
apelsinų sultis, atsiverčiu knygą – šįkart į kelionę
pasiėmiau Bruce Chatwin romaną Utzas. Štai ir išlindo melas, kad
nesiruošiau Marokui – juk skaitinėjau prieš išvykstant Maroke
apsigyvenusio rašytojo Tahir Shah knygą “Kelionės su pačiu
savimi”. Viename esė jis aprašė, jog visada, kad ir kur
bekeliautų, su savimi vežasi Bruce Chatwin knygą “The
Songlines”. Savo mėgstamame angliškame knygyne šitos neradau,
bet nusipirkau romaną apie Prahoje sovietmečiu gyvenusį porceliano
kolekcionierių. Jo istorija, kaip ir G.M.Markeso apsakymai iš
rinkinio “Strange piligrims”, savotiškai tiko prie šios mano
kelionės be plano, bet su pakeliui sutinkamais keistuoliais ir
ilgais skaitymui paliktais rytais. Gaila, nei viena jų nėra
išversta į lietuvių kalbą.

Essaouiros medinos centrinės gatvelės yra spalvotas, perpildytas
ištisinis turgus. Nuklydus kiek toliau, galima išvengti turistų,
bet ne nuolat tau norinčių ką nors parduoti prekeivių. Vienas tau
kiša papuošalus, kitas prieskonius, trečias arbatinukus, ketvirtas
– šalikus, viskas gražu, spalvota, neįprasta akiai, todėl jas
džiugina, jau pradedi galvoti, kaip vienas ar kitas daiktelis tiktų
tavo kambariui, tavo virtuvei, tavo garderobui, jau beveik leidi
įtikinamas, kad prekeivis tau padarys specialią kainą už šį
neįkainuojamą dalyką ir tada tik šast ir prisimeni, kad keliauji
su kuprine ir šachmatų lenta ten niekaip netilps. Kad atvykai čia
įspūdžių ir žvaigždėto dangaus, kurie, kaip tyčia, nieko
nesveria. Buvo ir labai malonių prekeivių, kurie mums parodė
kryptį, kurie pasakė, kur pavalgyti pigiau ir kiek iš tiesų
reikia mokėti už taksi. Vieno po ilgų derybų ir pokalbio
paklausiau, kur galėčiau suvalgyt sriubos lėkštę pietums su
vietiniais, jis mane čiupo už rankos ir siaurų gatvelių labirintu
nuvedė į tokią savotišką skylę, kur niekuomet nebūčiau drįsus
užeiti. Sėdėjau prie stalo su dar šešiais vietiniais mažame
tamsiame kambarėlyje, vienu šonu prisiglaudusi prie žalios
aptrupėjusios ne vieną šimtą metų skaičiuojančios sienos su
nežinia kur bėgančiomis skruzdėmis, kita alkūne liesdama bedante
burna sriubą šliurpiantį senuką ir pasigardžiuodama kirtau
pupelių troškinį su marokietiškais prieskoniais, o pabaigus su jų
duona išlaižiau lėkštės dugną, kaip tai daro vietiniai. O
paskui visiems turėjau paspausti rankas, nes visi norėjo palinkėti
mums bon voyage. Na ir kas, kad paskui pusvalandį ieškojau, kur
nusiplauti rankas su muilu, šie pietūs liks įrašyti mano
atmintyje prie geriausių gurmaniškų patirčių. Kaip ir aštrokas
sraigių nuoviras, pirktas iš gatvės prekeivio vidurnaktyje. Kaip
ir ant griliaus keptos krevetės, kurios ryte dar plaukiojo jūroje.
Kaip ir sultingas didžiulis apelsinas, kokių į kilogramą telpa
tik trys. Kaip ir su pomidorais kepti ir troškinti kiaušiniai
pietums.
 |
Siauros medinos gatvelės |
Essaouiroje mėgsta atostogauti patys marokiečiai. Jų čia daug
daugiau, nei europiečių, jie važinėjasi arklių kinkiniais, valgo
restoranuose, perka čia pat gatvėje spaudžiamas cukranendrių
sultis, perka skaras ir suvenyrus, fotografuojasi prie miesto sienos.
Tai tokia savotiška Palanga – turinti savo pagrindinę gatvę,
turinti promenadą su “sea view” terasomis, gatvės muzikantus,
šoumenus, brangių dizainerių parduotuvių ir turgų, brangių
restoranų ir riadų su fontanais ir rankomis drožinėtais baldais.
Sekmadienį išsliūkinam iš medinos, einam į vietinių turgų,
kuris kažkuo panašus į Panevėžio mašinų turgų jo klestėjimo
metais, kai stendai būdavo nukrauti Europoje nebereikalingais
daiktais. Randu netgi stalą su fotografuotomis knygomis, kokias mes
skaitėme tuomet, kai legalių nebuvo. Sukam į šoną, pavargę nuo
žmonių, nuo dulkių, nuo šiukšlių, nuo prekeivių riksmų ir
besigūdančių vyrų su dideliais karučiais ir išeinam į vietinių
pliažą, šurmulį palikdami už nugaros. Smėlio kopos apačioje
įsitaisom ir stebim, kaip vietiniai vaikai iš ragatkės šaudo
balandžius. Svarstom, gal jie juos valgo, ar peša plunksnas?
Pašauna, tada vejasi ir gaudo ir tai daro taip rimtai, lyg gautų
algą už tai. Paskui hostelio šeimininkas, vardu Kuskusas,
paaiškina, kad vaikai taip pramogauja – pašautus balandžius jie
nešasi namo, pakerpa sparnus ir laiko ten juos kaip naminius
gyvūnus. Ne viską mes galim suprasti. Ne viską ir reikia. Po
vakarinio pasivaikščiojimo po žuvų turgų, norisi paklausti, kur
jie deda tas neparduotas krevetes, kur deda didžiules rajas,
doradas, ungurius ir kitas žuvis, kurių pavadinimus pamiršau vos
išgirdusi. Bet nepaklausiu. Kai po gnawa muzikos koncerto beveik
vidurnaktį grįžtame namo, centrinėje gatvėje vyrukai vis dar
pardavinėja ryklio gabalus vėlyviems turistams. Jo likusi visa
uodega, iš kurios turbūt dar galėtum pamaitinti kokį trisdešimt
žmonių.
 |
Turguje dorojamas ryklys |
Žuvų turgus purvinas, dvokia, jame žuvėdros tampo žuvų
vidurius, o katės – žuvų galvas. Arba atvirkščiai. Kartais jos
susipeša. Žuvėdros rėkia, puola, kerta katėms snapu, kaip
Hičkoko paukščiai, todėl eini pasilenkęs, susigūžęs,
bandydamas jų išvengti, bet eini tolyn, nes negali sustoti ir
atsiplėšti, nes kažkurią tavęs dalį juk traukia pasišlykštėjimą
keliantys dalykai. Ir praėjus visą tą purvą ir keistas žuvis
pamatom tokį mažą stebuklą – koks dešimt vyrų guminėmis
kelnėmis, ką tik išlipę iš savo laivų, sinchroniškai traukia
didžiulį tinklą iš draugo laivo. Juokaudami, mušdami ritmą jie
juda gražiai ir lygiai ir tame jų judesyje yra kažkas sakralaus,
kažkas, kas perduodama iš kartos į kartą, kažkas, kas apibrėžia
juos, kaip žmonių grupę ir kas galbūt yra netgi tapę jų DNR
dalimi, kurią jie perduos ir savo vaikams. Tinklas begalinis, darbas
trunka ilgai, bet aš stebiu lyg užhipnotizuota, pamiršusi
temstantį pasaulį aplink mane. Net pagalvoju, kad panašiai
choreografiškai tiksliai kadaise Lietuvos laukuose judėdavo
šienpjoviai.
 |
Vietiniame autobuse |
Prisikvėpavus rytietiškos egzotikos vis tik noriu pamatyti
žvaigždes, tad po dviejų parų Essaouiroje sėdam į vietinių
autobusą ir dardam į Sidi Kaouki, banglentininkams, hipiams ir
visiems kitiems laisviems keliautojams puikiai žinomą tašką prie
vandenyno. Dvidešimties kilometrų kelionė vietiniu autobusu trunka
pusantros valandos – pusvalandį laukiame kol jis prisirinks
pilnutėlis, kol saldumynų prekeivis parduos pusę padėklo, kol
autobuso vairuotojas gaus reikiamą autobuso detalę, kad pagaliau
galėtume pajudėti ir per valandą pasiekti šį galutinį mūsų
kelionės tašką, kuriame tik tą patį rytą užsisakėme kambarį.

Mus pasitinka asilai, šunys ir kupranugariai. Paskui pamažu
pasirodo pastarųjų šeimininkai ir klausia, ar nenorėtume
pajodinėti. Asilai čia naminiai, kaip kitur šunys, o šunys čia
laukiniai, kaip kitur katės. Dar yra ir arklių, bet jie, kaip
kupranugariai, turi užsidirbti pragyvenimui, nešiodami tuos kelis
čia apsistojusius keliautojus. Po valandos kitos priprantu prie šio
visur persekiojančio gyvūnų pasaulio. Laikas jaukintis žmones.
Mano sūnus, kur bekeliautų, mėgsta su vietiniais pažaisti futbolą
arba krepšinį, sako, tai pats geriausias būdas susidraugauti su
vietiniais. Sėdžiu tuščiame paplūdimyje, stebiu juos,
spardančius kamuolį, stebiu ant arklių po begalinį tuščią
paplūdimį lakstančius ir triukus išdarinėjančius vietinius
berniokus, stebiu iš tolo atsiritančias ir kaskart po truputį
artėjančias Atlanto bangas, kol jose lėtai lėtai nuskęsta saulė.
Saulėlydžiai čia tikrai puikūs, pagalvoju, glostydama jaukiai
šalia manęs įsitaisiusį šunį. Ir maistas puikus, suprantu
vakarieniaudama vietinių užeigėlėje labai tinkančiu šiai
kelionei pavadinimu Sans stress (Be streso). O grįždama tamsoje
galvoju, ar paukščių takas toks ryškus tik dėl to, kad reikia
parodyti kryptį po karštos žiemos tėvynėn grįžtantiems
giesmininkams?
 |
Ne vien brangūs viešbučiai turi terasas su vaizdu į vandenyną |


Sidi Kaouki puikiai tinka egzotiškai tinginystei, ypač jei
nesistengi pažaboti bangų su banglente. Kaimas su dešimt namų,
produktų kiosku, apelsinų pardavėju, keturiais restoranais ir iki
pat horizonto besitęsiančiu pliažu. Po rytinio pabėgiojimo,
maudynių ir sočių saldžių pusryčių, nusprendžiame nukeliauti
iki krioklių. Jei pasiseks, tuos dvylika kilometrų galima
pavažiuoti autobusu arba pasigauti pakeleivingą automobilį. Būtų
galima, jei kas nors važiuotų pro šalį. Užtat eiti gera,
dairomės į argano medžius, laisvai besiganančius kupranugarius ir
avis, kol pamatom artėjantį autobusiuką. Jis sustoti negali, nes
turbūt užgestų variklis, bet pristabdo ir mes įšokame vidun pro
tą vietą, kur kadaise buvo durys, atsisėdam ant kreivų
apsilaupiusių sėdynių, o po dešimties minučių tenka tuo pačiu
būdu jį palikti. Nuvažiuodamas vairuotojas mosteli ranka,
rodydamas kryptį ir mes liekame klaidžioti vieni karštyje,
vidurdienyje, eidami ochra spalvos kalnu link dviejų aukštų ir
grakščių, lyg išstypusios manekenės su vešliomis šukuosenomis,
palmių tolumoje. Peizažas primena Biblijos vaikams piešinukus.
Krioklys gal būtų gražus, jei jame bėgtų, o ne lašėtų vanduo,
bet gamta aplink didinga, iš vienos pusės kalnas, iš kitos - kopa,
kalnas smėlio, dykumos miražas, karštis paduose, nes takas
baigiasi ir kalną reikia įveikti. Ir tas jausmas, kad esi
vienintelis žmogus žemėje, šiek tiek pasimetęs, šiek tiek
einantis apgraibom, tai lipantis į kalną, tai čiuožiantis žemyn,
išbaidantis perinčias žuvėdras, esantis pakrantėje toks pat
taškelis kaip ir jos. Nusimeti drabužius ir brendi į vandenyną, į
kurią pusę bežiūrėtum – nei vieno žmogaus, tik žuvėdros. Ir
galvoji, turbūt nėra likę tiek daug vietų žemėje, kur būtum
vienas vienutėlis, smagiai pasiklydęs svetimame pasaulyje. Ir
galvoji, kad kelionėse reikia ne tik atrasti, bet ir pasimesti,
nusivaryti nuo kojų, įsileisti šiek tiek abejonių, šiek tiek
baimės, kad pajustum savo laikinumą ir pasaulio amžinybę. Kad
sužinotum, jog smėlyje gyvenantys skorpionai ir gyvatės yra
tikrieji šių vietų šeimininkai, o tu tik užklydėlis, atsargus
keliautojas, tik smalsuolis, norintis pamaitinti sielą naujomis
spalvomis ir skoniais.

Mūsų saviraiška, mūsų problemos, mūsų statusai ir
kūrybiniai ieškojimai, juk niekas neturi jokios reikšmės,
žvelgiant iš evoliucijos taško, sako sūnus, kelionėje skaitantis
Y.N Harari knygą “Homo Sapiens”. Tikrai neturi, sutinku. Žiūrėk,
vietiniai sau net tokio klausimo neužduoda, jiems svarbu šiandien
išmaitinti šeimą, šiandien sužaisti šachmatų partiją,
pramankštinti arklį, surūkyti suktinę, išgerti mėtų arbatos,
paglostyti šunį, pagauti žuvį, pajuokauti.
Kai po tų kelių dienų rojuje grįžtam į Essaouirą, o vėliau
į Marakešą, deruosi turguje, juokauju su vietiniais net ir
suprasdama, jog jie nori apgauti, bet skamba muzika, sklendžia
šypsenos, užkaičiama arbatos ir žmonės nebeatrodo svetimi, tas
pasaulis nebeatrodo bauginantis, jis lieka tik šiek tiek per ryškus,
pernelyg egzotiškas, pernelyg nutviekstas ryškios šviesos ir
tamsių šešėlių. Jį kažkodėl norisi palyginti su apelsinu,
kurį tik pralupus supranti, kad jis ne tik ryškus ir gražus, bet
ir sultingas, saldus ir kvepiantis, jo norisi vėl ir vėl, nes
tirštos sultys maitina ir svaigina.
Grįžus į Marakešą, mieliau likčiau hostelyje, nebenoriu į
miestą, į purvą, į minią, nenoriu veltis į tuos garsus ir
kratyti galvą kilimų pardavėjams, tatuiruočių piešėjoms, blynų
kepėjams ir gyvačių kerėtojams, todėl Jemaa el Fnaa aikštę
stengiamės kuo greičiau palikti, kad išsaugoti tą apelsino
švytėjimą, kad tos ryškios, saldžios įspūdžių sultys mane
maitintų dar ne vieną dieną, savaitę, mėnesį ir kad aš, lyg
tas pasakų sekėjas Marakešo aikštėje, dar ilgai turėčiau ką
pasakoti iš šios kelionės.
 |
Pusryčiai Sans stress užeigėlėje |
Dekui uz nuostabu pasakojima
AtsakytiPanaikintiLabai gražiai ir išsamiai parašėte. Pasijutau tarsi pati ten buvusi.
AtsakytiPanaikintiPuikus pasakojimas. Galvoju įsitraukti į savo kelionių planus.
AtsakytiPanaikinti