|
Atėjus. Prie piligriminio ženklo. |
Jaunas ir iki šiol nematytas astrologas viename žinių portale
parašė, kad sekmadienis, birželio aštuntoji, kelios dienos po
dalinio mėnulio užtemimo ir kelios savaitės prieš saulės
užtemimą, labai netinkama diena kelionei pradėti. Bet kuprinė jau
sukrauta, bandant neviršyti dešimties kilogramų ribos,
bendrakeleivės pasiruošę ir pirmas antspaudėlis piligrimo pase
uždėtas pačiame Berlyno centre esančioje vienoje seniausių
Marijos bažnyčių. Ir, kai pagalvoji geriau, čia juk ne tokia
kelionė, kur vėluoja lėktuvai, perpildyti oro uostai ir
viešbučiuose likę tik tamsiausi kambariai. Tai ne laimės, ne
įspūdžių, ne pažinčių ieškojimas, tai ne turistinių objektų
lankymas, pliažinių drabužių vėdinimas ar IG maitinimas
gražiomis nuotraukomis. Čia piligrimystė, lėtas judėjimas
pirmyn, remiantis savomis kojomis į žemę. Tai kelionė, kai eini
pasiėmęs tik tiek, kiek gali nesunkiai panešti ir nusiteikęs
surasti tai, kas praturtina, bet nesveria. Esi apsiprendęs nueiti po
dvidešimt kilometrų per dieną, nakvoti ten, kur papuola, valgyti,
ką gauni ir būti atviru viskam, kas benutiktų kelyje. Esi
pasiruošęs priimti bendrakeleivių keistenybes ir savo paties
netobulumus.
|
Linum bažnyčia su gandru |
Beveik prieš šešis šimtus metų, kai sudegusios Wilsnack
bažnyčios kunigas išgirdo balsą grįžti į gaisravietę ir
laikyti ten mišiasi, kai jis sugrįžęs pelenuose rado tris
kruvinas ostijas, o miestelyje ėmė stebuklingai pagyti žmonės,
per Europą nuvilnijo gandas apie Dievo apsireiškimus. Į šį
miestelį, esantį kiek daugiau nei šimtas kilometrų į vakarus nuo
tuomet dar visai nereikšminga gyvenviete buvusio Berlyno, pradėjo
plūsti piligrimai - iš šiaurės skandinavai, iš vakarų belgai ir
olandai, iš rytų – lenkai ir Baltijos šalių gyventojai, iš
pietų – vokiečiai. Piligrimų dėka miestelis augo, o su juo augo
ir nauja didžiulė bažnyčia. Tuo metu čia ėjo ir karaliai, ir
kunigaikščiai, ir vyskupai, grūdosi paprasti žmogeliai ir
pirkliai. Prašė sveikatos, pinigų ir kitų malonių. Čia liepdavo
eiti nusikaltėliams, kad atpirktų savo kaltes. Kai kam testamentu
prieš pasiimant paveldėjimą buvo liepiama eiti ir melstis už
mirusiojo vėlę. Ostijų arba Stebuklingo kraujo kelias
(Wunderblutweg) buvo populiariausias piligriminis kelias šiaurės
Europoje, o naujoji Wilsnack miestelio bažnyčia tapo iki tol
neregėtu kulto objektu. Sakoma, kad per metus aplankydavo iki
pusantro šimto tūkstančių piligrimų, kurie pakeliui turėjo
gražaus laiko savo nuodėmėms apmąstyti. Bet paskui atėjo
M.Liuteris, prasidėjo reformacija, visos relikvijos buvo sudegintos
ir nuodėmių atleidimas už pinigus – uždraustas. Piligrimystė
buvo paskelbta netgi žalinga ir buvo draudžiama ir kelias po
truputį grimzdo į užmarštį.
|
Berlitt mažutė bažnytėlė |
Mėgstu legendomis apipintus kelius. Ypač mėgstu nepelnytai
užmirštus kelius, jie žadina vaizduotę. Apie šį kelią
sužinojau prieš pusantrų metų ir pirmus du etapus nuėjau kaip
dienos žygius iš Berlyno. Kelias į Bad Wilsnach iš viso tęsiasi
apie 130 km ir yra suskirstytas į 7-8 etapus. Mes, keturios
piligrimės, ėjome 6 dienas, vidutiniškai po 18-20 km kasdien. Bet
Stebuklingo kraujo kelias, kadaise konkuravęs su Santjago de
Compostela keliu, dabar nė iš tolo negali jam prilygti. Visų
pirma, žmonių skaičiumi – dabar piligrimų skaičius per metus
nesiekia tūkstančio. Visų antra – infrastruktūra, kurios beveik
nėra. Kelio nuorodos tik kur ne kur, nakvynės vietų vos viena
kita, bažnyčios ne visos atrakintos, maisto gauti pakeliui sekėsi
tik dvi dienas iš šešių, jokių kioskų, albergių, parduotuvių,
o nemokant vokiečių kalbos, net ir kelio nelabai paklausi. Tačiau
jei žymiuose piligrimų keliuose Ispanijoje dalis piligrimų eina ir
dėl įdomios gamtos, architektūros paminklų, ir tikėdamiesi
sutikti įdomių pakeleivių ar net gyvenimo meilę, tai keliaujant
Brandenburgo žeme visiškai niekas neblaško ir netrukdo užmegzti
ryšio su savim. Jame nebuvo išskirtinių nei gamtos, nei
architektūros, nei kultūros paminklų, nors kiekviena bažnyčia
turėjo kažko nepakartojamo ir kiekvienas kaimas turėjo savo
dvasią. Piligrimystei visai nesvarbus kelio grožis. Jis kaip tik trukdo. Jis
ragina žavėtis, fotografuoti, dalintis vaizdais, o ne priimti ir
išgyventi juos. Piligrimystė – labai individuali kelionė,
kiekvienas ženklas, kiekvienas pakeliui išgirstas žodis, kiekviena
mintis yra kiekvienam savaip reikšminga. Piligrimystė – tai tyli
kelionė, ieškant savo ryšio su šiuo gyvenimu. Tai apmąstymų
laikas, kai gali ir į save pažvelgti šiek tiek iš šono, o
pažvelgęs randi ir už ką save pabarti, ir už ką apkabinti.
Nuolat žavėdamasis vaizdais, nuolat transliuodamas pasauliui savo
būsenas, to niekaip nepasieksi. Mes ir taip gyvename pernelyg
atviroje visuomenėje, todėl dvasinių patirčių vaizdus norisi
pasilaikyti sau pačiam.
Keliavome pagal internetinio
puslapio jau penkerius metus neatnaujintą kelio aprašymą. Tai
supratome tuomet, kai mums skirtą keliuką radome užartą. (Nieko
baisaus, pagalvojom, ir toliau nuėjome kukurūzų lauku, paskui
durpynu, paskui rezervato laukais, baidant šernus ir stirnas, o
galiausiai teko net lipti per tvoras tikintis, kad nesupyks aptvare
besiganiusios karvės). Kai kur kelias skyrėsi nuo pakelės nuorodų
– trijų oranžinių taškų, dažniausiai užpaišytų ant medžių
kamienų. Kai kurie aprašymai netgi buvo labai romantiški, kaip
antai “palei topolius sukite į dešinę, o paskui eikite
šeivamedžių ir akacijų alėja”. Arba: “eikite per lauką iki
vienišo beržo, ten smėlėtas takelis suks į kairę, į kalniuką”.
Svarstėm, ką darysim, jei berželį bus kas nors nukirtęs ir
sukūrenęs, bet radus jį, džiaugėmės kaip vaikai, ieškantys
lobio draugo gimtadienyje.
Visos mūsų nakvynės buvo piligriminės – triskart miegojome
parapijų namuose, išlankstytose lovelėse prie altoriaus ar tiesiog
ant žemės žalia lentynų su Biblijomis, vieną kartą dalijomės
butą su kitu piligrimu ir dukart apsistojome bažnyčių bokštuose.
Viename jų – netgi su vaiduokliais. Dabar, kai rašau, tai jau vėl
skamba juokingai, bet kai po vakarienės, pokalbių ir kojų masažų
šventoriuje visos nuėjome gulti, kai vidurnaktį pradėjo girgždėti
kambaryje esantys laiptai ir kažkas bumptelėjo pačioje bažnyčioje,
kai pasigirdo šnaresiai, užmigti buvo nelengva net užsiklojus
galvą. Turbūt dar niekada taip nelaukiau ryto ateinant. Apskritai,
dar niekuomet neteko bažnyčioje jaustis kaip namie - praustis po
dušu, pusryčiauti, daryti mankštos pratimų ant priešais altorių
patiesto kilimo.
Paskutinės nakvynės iš anksto neužsakiau ir dėl to
pasigailėjau. Penktadienio vakarą kurortiniame miestelyje ją rasti
buvo nelengva, bet mes užsispyrėme neiti į viešbutį. Galiausiai
parapijos duris atidarė aukšta, basa, didžiakojė vyrškų bruožų
moteris, nusišypsojo ir tarė: “atėjote, tai ir užeikite”. Ji
paskambino pastorei ir per kelias minutes sutarė, kad mes galėtume
nakvoti parapijos namų kambaryje ant minkšto kilimo, o virtuvėlėje
pusryčiams išsivirti kavos.
Ir ją, ir kitus pakeliui sutiktus žmones tikrai ilgai
prisiminsim. Prieš kelis mėnesius į pensiją išėjęs Detlefas,
su kuriuo dalinomės vienu stogu ir rūpestėliais, anksti ryte
iškeliavo išviręs mums kavos, padengęs stalą ir palikęs
raštelį, kuriame dailyraščiu palinkėjęs mums gero kelio. Buto
šeimininkė mus pasitiko prikrovus pilną šaldytuvą maisto ir net
vyno butelį atšaldžiusi. Bažnyčios sargas, kurio vardo nepamenu,
parodė medinę rūsyje saugomą penkiolikto amžiaus pabaigos Madoną
su kūdikiu. Senučiukė vienuolė Anelyzė plonomis kojytėmis
pasiūlė atsigerti ir išlydėdama palaimino. Italas picerijoje
padarė sumuštinius rytdienos pietums ir pavaišino grapa. Jakobas
visiškai tuščiame kaime pakvietė užeiti ir pavaišino kava ir
apelsinais.
|
Vienuolė Anelyzė iš Linum |
|
Barsikow 15 amžiaus Madona buvo ištraukta mums parodyti |
Brandenburgo žemė aplink Berlyną yra didelė, bet bene pati
skurdžiausia Vokietijoje. Nieko čia nėra – nei pramonės, nei
miestų, nei ūkininkų magnatų, bet žemė čia derlinga, ežerai
švarūs ir vis daugiau berlyniečių keliasi čia, ieškodami gamtos
ir sveiko maisto. Žmonės čia rūstūs, neišlepinti gero gyvenimo,
be apsimestinio mandagumo. Buvo gražių kaimų su svyrančiomis
rožėmis, sutvarkytais kiemais ir smagia atmosfera, o buvo ir
kiaulėm atsiduodančių, šiukšlėm nubarstytų, dilgėlėm
apaugusių. Daug kartų mūsų kelias grįždavo į senąjį Berlynas
– Hamburgas pašto kelią, apaugusį senais ąžuolais ir
kvepiančiomis akacijomis bei šeivamedžiais, daug kur ėjo laukais
palei aguonomis, ramunėlėmis ir rugiagelėmis spindinčius laukus,
kai kur klampojome per žolynus, o kai kur ėjome ežerų
pakrantėmis. Kalbinom karves, glostėm arklius, bendravome su
stirnomis ir paukščiais. Praėjome miestelį, kurio simbolis
gandras buvo susisukęs lizdą ant bažnyčios bokšto. Buvo
didžiulių bažnyčių, buvo ir mažyčių, jaukių, iš lauko
akmenų karaise sumūrytų, buvo šviesių su angeliukais ir kaimo
moterų megztomis pagalvėlėmis, buvo ir tokių, su piktžolėmis
prie įėjimo. Tikėjimas šiuose kraštuose senai išėjęs iš
mados ir tose mažose viduramžių bažnytėlėse, kurių beveik
visos išgyveno karą nepažeistos, mišios vyksta tik kartą per
mėnesį ir į jas susirenka geriausiu atveju penkiolika gyventojų.
Bet mums priėjus, visas mielai atrakindavo, papasakodavo, uždėdavo
antspaudėlius į piligrimo pasą.
|
piligrimo pasas |
Tas antspaudėlių rinkimas gali atrodyti labai vaikiškas
užsiėmimas, bet kas ėjo Jokūbo keliu, tas žino, kokį džiaugsmą
tai teikia ir kiek daug prisiminimų jame telpa. Ir tikrai, vienus
išdidžiai uždėjo kunigas, kitus radome patys šalia vandens
buteliukų piligrimams, trečią uždėjo nemandagi moteris tiesiai
ant Folksvageno kapoto, ketvirtą nupiešė bendrakeleivė, nes
pastorius tuo metu migdė vaikus pietų miego.
Visas šešias dienas keliavome keturiese. Kelionės pabaigoje
supratome esančios ne tik draugės, bet ir tikra seserija. Kai
reikdavo, susikabindavome rankomis, kai norėdavome – patylėdavome,
o kartais išklausydavome viena kitos išpažinčių ir
padrąsindavome imtis nuolat atidėliojamų sumanymų. Kartu ruošėme
vakarienes ir darydavome fizinius pratimus, kartu vakarais
skaitydavome žymios Berlyno poetės Aldonos Gustas eilėraščius, o
rytais ieškodavome dienos sentencijų bažnyčiose. Kiekviena ėjome su vis kita
intencija, bet visos su begaliniu noru eiti, vėl iš naujo pajusti
laisvės jausmą, įkvėpti vasaros ir užsipildyti tikėjimu. Ir
kiekviena, nors iš pradžių ir neprisipažino, ieškojo savojo
sąlyčio su Dievu taškų. Kai kasdien sunkiomis kojomis užeini į
tris ar keturias bažnyčias, kai nakvoji viename kambaryje su
Biblijomis ir šventųjų paveikslais, kai esi keliskart per dieną
palaiminamas, daug dažniau susimąstai apie tikėjimą, nei
žingsniuojant gražiais turistiniais takais. Vienintelėje mūsų
kelyje pasitaikiusioje katalikų bažnyčioje buvome apdovanotos
rytinėmis Šeštinių mišiomis ir tai priėmėme kaip gero linkintį
ženklą.
Bad Wilsnack dabar žinomas tik kaip kurortas. Čia stūkso
sanatorija, o žmonės iš aplinkinių rajonų ir Berlyno čia
važiuoja paplaukioti terminiuose vandenyse naujame baseine. Ir
daug kas turbūt net nepasidomi, kodėl jame tokia didelė bažnyčia.
Būdama 59 m aukščio, ji stūkso gerokai aukščiau už visus kitus
miestelio pastatus. Ji rūsti ir tvirta, bet turi jėgos ir grožio,
kuris išsiskleidžia tik pabuvus ilgiau, tik žvilgsniu prisilietus
prie sienų, freskų, statulų, vitražų. Visai kaip žmonės šiose žemėse.
Po šešių dienų klajonių atėjus iki jos,
apėmė keistas jausmas. Buvo liūdna, kad kelionė baigėsi, buvo
smagu, kai žmonės sveikino ir šypsojosi, apėmė išdidumo
jausmas, kai leido timptelti bažnyčios varpą, kad visas miestelis
sužinotų apie dar vieną atėjusį piligrimą, o senovinis
piligrimo ženklelis prilygo sunkiai iškovotam aukso medaliui.
Lygiai toks buvo rastas ir Žemutinės pilies kasinėjimuose Vilniuje
– tai įrodo, kad aš tikrai ne pirmoji lietuvė, nuėjusi iki Bad Wilsnack.
|
Bad Wilsnack bažnyčia |
|
Vidus |
Ar eičiau dar kartą šiuo keliu? Turbūt ne, nes legendomis
apipintų kelių Vokietijoje yra ir daugiau. Bet šis įsipaišė į
“trendą” tyrinėti apylinkes ir leido suvokti, kiek daug
stebuklų gali patirti nenutoldamas toli nuo namų ir neišleisdamas
daugybės pinigų kelionei. Be to, tos mažos, tuščios, vien tik
mums priklausančios bažnytėlės kartais atrodė net sakralesnės
už dideles katedras.
Ar eičiau dar kartą piligriminiu keliu su sunkia kuprine ant
pečių, nutrintomis kojomis ir miegočiau bet kur patiestame
miegmaišyje – tikrai taip. Nes tik taip sužinai, kad užtenka
tiek, kiek turi, o brangiausi dalykai dažniausiai kainuoja labai
nebrangiai. Ir tik taip keliaudamas supranti, kad viską, ko reikia,
tu jau turi, o dabar tereikia išmokti už viską padėkoti.
Ar rekomenduočiau lietuviams juo praeiti? Tiktai po to, kai nueisite lietuvišką Jokūbo kelią. Tikiu, kad jame yra visko, ko einančiam ir ieškančiam žmogui reikia.
|
Nakvynė bažnyčios bokšte |
|
Nakvynė parapijos namuose |
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą