Pakiliai žingsniuoju į Vingį – po kelių
savaičių visiško kultūrinio štiliaus pagaliau sulaukiu
pasaulinio lygio renginio į kurį susirenka visi Vilniaus sinefilai
ir norintys prie jų pritapti. „Kino pavasario“ išskirtinis
filmo „Frankofonija“ seansas ir susitikimas su garsiuoju jo
kūrėju, kino guru ir mokytoju, Rusijos intelektualu Aleksandru
Sokurovu sutraukia pilną salę. Iš kartu prisipažįstu, kad nesu joks kino
ekspertas ir šiuo rašiniu į jokias recenzijas nepretenduoju. Todėl
į renginį atėjau atvira širdimi, pasirengusi pamatyti didį meno
kūrinį, rodytą Venecijos kino festivalyje bei paklausyti vieno iš
žymiausių šių laikų Rusijos kūrėjo.
Filmas prasideda keistai. Pats A. Sokurovas kalba už
kadro savo įtaigiu balsu, kelia klausimus apie meną, apie Europą,
apie antrą pasaulinį karą. Rodo mirties patale gulinčius Tolstojų
ir Čechovą, pacituoja juos. Audroje blaškosi laivas su meno
vertybėmis. Į Paryžių įžengia nacistinė armija. Balsas už
kadro vėl klausia, bet balse jau pradeda girdėtis lengva pašaipa
prancūzams, kad taip draugiškai atvėrė duris priešui.
Kritikuojama Prancūzijos vyriausybė ir jos sprendimai, bet čia pat
lyg ir džiaugiamasi, kad menas taip saugomas, kad Luvrui vadovauja
teisingi žmonės ir net teisingi okupantai. Vis dar nesuprantu
autoriaus pozicijos. Žiūriu užburiančius vaizdus, dokumentinius kadrus, pokvailį po Luvrą lakstantį Napoleoną ir stengiuosi sugauti režisieriaus idėją.
Taip, paskutinioji mintis, pasirodo, buvo teisinga.
Kalbėdamas po filmo režisierius paaiškino: „Kažkieno gyvybė
apmokama kito krauju. Prancūzija išgelbėjo kultūrą, miestus. Bet
blogis niekur nedingo. Kažkas su juo kovojo. Ir kas? Kiti. Nėra
taikios politikos, politinė pozicija visada reikalauja aukų. Kas
sumokėjo už tavo laisvę? Kas? - šįkart jis retoriškai klausė
salės. Paskui šyptelėjęs pridūrė: „todėl prancūzai ir
nerodė filmo Kanuose, jiems neužteko drąsos pažiūrėti tiesai į
akis“. Ir dabar aš vėl norėjau paklausti – kokiai tiesai? Nes
filme juk kaip ir nieko blogo apie prancūzus nesakoma.
Manyje vėl dega lemputė. Kažkada jau matyta,
kažkada jau girdėta retorika, kai visažinio balsu rusas bando
įteigti savo tiesą, pridengtą intelektualiomis frazėmis ir menine
forma, kad paprastesnis žmogus net nesuabejotų ja. Nes ginčytis su
tokiu kūrėju neleistina visuomenės akyse. Nes kas mes tokie, kad
keltume nepatogius klausimus genijams?
Filme nėra teiginių, su kuriais būtų galima
pasiginčyti. Ne, filme vien neatsakyti klausimai. Nekaltai užduodami
klausimai apie meną, muziejus ir žmogaus atsakomybę. apie Europos atsakomybę. Pasakojas
atrodo visiškai nešališkas, net neturintis jokios savo pozicijos,
tai tik naivus pilietis, besidomintis meno istorija. Bet mes juk
žinome šį sokratišką principą kaip galima, teisingai
formuluojant klausimus, nuvesti žmogaus mintį sau norima linkme.
Ypač jei balsas malonus, įtaigus, atpalaiduojantis, netgi šiek
tiek hipnotizuojantis.
Klausau, kaip režisierius atsakinėja į naivokus
jauno žurnalisto klausimus, galvoju apie tai, ar jis tikrai toks
laisvas, kaip skelbiasi? Ar tikrai šiandien Rusijoje įmanoma būti
laisvu ir netgi gauti apdovanojimą iš paties Putino rankų?
Skelbtis, kad kovoji už laisvę, bet priimti vado prizą, kai tuo
metu čia pat už Kremliaus sienos vėl suimama protestuojanti Pussy
Riots narė? Sakyti, kad esi opozicijoje ir čia pat priimti
valstybės finansavimą filmui „Faustas“. Baigiantis pokalbiui
visai ne į temą rėžti, kad jis – su nacizmu kovojusio žmogaus
palikuonis. Niekur negirdėta? O spaudos konferencijoje žurnalistams teigti, kad
Rusijoje už demokratinius principus nebenori kovoti liaudis, o ne
valdžia ir kad Europos prisitaikėliška politika veda į naują
žlugimą.
Renginio pabaigoje braunuosiu prie A.Sokurovo.
Galvoju, iš visų tų man kilusių klausimų pabandysiu užduoti
bent tą apie himną. Na gal dar ir apie Staliną paklausiu. Ir kai
jis man jau ranka pasiekiamas, kai mano burna plačiai atsiveria, kad mandagiai šypsodamasi užduotų nepatogų klausimą, maestro
nusisuka į kitą pusę ir stveria į glėbį V.Lansbergį. Jie
džiaugiasi ir glėbesčiuojasi lyg šimtmetį nesimatę draugai ir
aš staiga suprantu, kad mano klausimai turbūt turi likti neatsakyti. Kaip
liko neatsakyti jo klausimai filme.
P.S. A.Sokurovo gerbėjai, prieš stengdamiesi mane sudraskyti ir suvalgyti be padažo, pirma atsakykit į klausimus, kurių nespėjau užduoti režisieriui ir kurių, panašu, spaudos konferencijos Vilniuje metu neuždavė nei vienas žurnalistas. Būsiu labai jums dėkinga.
Geri klausimai, Lina. Ir man jie kazkur giliai kilo, tik neziurejau (šįsyk) taip analitiškai. Prisitaikymas, atrodytų "esminė" tema, tik prie ko? Ir aš nesupratau, apie ką filmas. Apie prisitaikėlius prancūzus? Apie vokiečių grafo ir prancūzų funkcionieriaus bandymus išsaugoti meno vertybes? Tipo, prisitaikiusius sraigtelius totalitarizmo sistemoje? Nesupratau filmo konstrukcijos nuo pradžios. Ką reiškia bėgiojanti per visą filmą šmėkla, vapanti žodžius "liberte, egalite, fraternite", kartu su Napoleonu? Kauno "Romuva" seniai nematė tiek žiūrovų. Jaunas žurnalistas (?), liūdnai pranešė pradžioje: (sic!) "šiandien lietuviai pralaimėjo". Kauniečiai nuošė - krepšinis jiems antra religija. Plojimai stovint, lyg Sąjūdžio pradžioje, budinti iš miego lietuvius, būtų atvykęs "pats" Sokurovas, savo pasakojime pabrėžęs savo ryšį su Solženycynu. Visgi pabaigoje suabejojau net filmo kokybe. Galvojau, kad man vienai "rodosi". Respect, Lina.
AtsakytiPanaikintiAčiū labai už komentarą, supratau, kad mano abejonės buvo kaip ir pagrįstos. Tikrai keistas jausmas užplūdo, kai salė pradėjo ploti dar tebeskambant TSRS himnui. Ir tai turbūt nieko bendro su menu nebeturi.
PanaikintiP. Lina, klausimas apie himną A.Sokurovui buvo užduotas. Jis į klausimą atsakė klausimu: o kaip jūs tą supratote? Kadangi klausėjas nesuprato, tai režisierius pareiškė, kad ir jis neatsakys į klausimą.
AtsakytiPanaikintiO aš irgi A.Sokurovui uždaviau klausimą: ar nemanote, kad tai elegija Rusijai, praradusiai galimybę tapti Europos dalimi- tokia pačia šalimi, kuriai būtų taikomi europietiški standartai? Režisierius atsakė, kad jis nemano, kad Rusija prarado tokią galimybę- tiesiog jos labai sunkus kelias. Galima ginčytis, ar A.Sokurovas buvo nuoširdus, atsakydamas į šį klausimą, tačiau mano giliu įsitikinimu filmas būtent apie tai. Menas sukelia skirtingas refleksijas skirtingiems žmonėms. Esu parašiusi tekstą-nuomonę apie "Frankofoniją": http://www.bernardinai.lt/straipsnis/2016-04-14-pasleptas-frankofonijos-klodas/143103
Beje, klausimas apie Putino paramą "Faustui" buvo užduotas. Tam tikra prasme jūs esate teisi: rusas lieka rusu, net jei jis gyvenimo be Europos neįsivaizduoja. Įdomus taip pat Suomijos politikos II-ajame pasauliniame kare traktavimas.
Dabar dar labiau gailiuosi, kad vakar nepavyko užduoti jam to klausimo apie himną:) Mes turbūt pernelyg dideli paranojikai, gal tikrai reiktų į meną plačiau žvelgti. Bet kuriuo atveju filmas labai užjudino mintis ir tai yra gerai, galbūt režisierius savo tikslą pasiekė.
PanaikintiSpėjau paklausti, kaip vertina Varlamo Šalamovo kūrybą Sokurovas. Atsakė, jog gerbia (,,Ya priekloniayus pered Nim: stol'ko perežit - i ostatsia živym''...), tačiau kitų klausimų užduot nespėjau. Kad ir: kaip Sokurovas vertintų Šalamovo posakį, kad 45-ųjų gegužės 9-oji tėra Kolymo pergalė prieš Aušvicą...
AtsakytiPanaikinti,,Frankofonija'' - toks sujauktas susuktas neaišku, apie ką filmas. Su gerai įpokuotom sovietinės propagandos klišėmis apie. Sokurovas paliko ,,didžiojo brolio'' įspūdį: visada visus pamokys, tik savo namuose apsidairyti net nesirengs.
Kriokiantis deformuotas stalininis exsovietų sąjungos himnas finale irgi gali būti suprastas kaip nostalgiškų Sokurovui laikų ,,artefaktas''.
Na, o pokalbiai su Tolstojum ir Čechovu išrodo kaip kinematografą studijuojančio pirmakursio ,,atradimai''.
Kažkaip su Nikita Michalkovu vienon lentynon traukia Sokurovą gretint ...
Papildymas: Žodyje Kolymos pritrūko raidės -s.
AtsakytiPanaikintihttps://en.wikipedia.org/wiki/The_Kolyma_Tales
http://shalamov.ru/en/research/141/
P. Lina, norėčiau paklausti, kodėl nei vieno iš šių klausimų neuždavėte viešai jam pačiam? Juk jaunas žurnalistas ne kartą siūlė mikrofoną salei...
AtsakytiPanaikintiKaroli, tiesiog per toli sėdėjau:)
PanaikintiO gaila:) Būtų atnešęs tą mikrofoną kad ir į salės galą dėltokių klausimų...
AtsakytiPanaikintiNu man irgi klausimų kilo, atsisakiau sau pati paranojiškai: https://namop2.wordpress.com/2016/08/20/sakurovas-kaip-nestumo-testas/ , paskui Profesorius autoritetu užgriuvo: http://www.delfi.lt/news/ringas/politics/v-landsbergis-sokurovo-pasisakymai.d?id=72107870 , bet tai nežinojau, kad Sakurovo apkabintas :)
AtsakytiPanaikinti