
Berlin - Harz traukinukas kursuoja tik savaitgaliais ir siūlo
berlyniečiams dienos ar dviejų išvyką į Harco kalnyno prieangyje esantį
Talės miestelį specialia kaina (šeimyninis bilietas pirmyn ir atgal
kainuoja 29 eur). Po trijų su pusės valandos kelionės patogiu
traukiniu mes jame ir išlipame. Miestelis kaip miestelis – parkas,
dvi bažnyčios, terminis baseinas, didžiulė metalo gamykla,
aprūpinusi šalmais pirmajame pasauliniame kare kariavusius
vokiečius, viešbutis, kuriame buvo apsistoję rašytojai H.Heinė
ir Fontene ir buvusio vieno populiariausių DDR kurorto šlovės
šleifas, kurio likučiai vis dar užsikabinę ant namų, ant žmonių,
ant kultūrinio paveldo. Sakoma, kad šlovingos socialistinės
Vokietijos klestėjimo metais, Harzas buvo viena populiariausių
turizmo krypčių greta Baltijos jūros ir Tiuringijos miškų, o
Talės (Thale) miestelis – tikras vietinio turizmo centras. Tokių turizmo apimčių, kaip kadaise,
jis nepasiekė iki šiol. Bet stengiasi.

Prie keltuvo jau pasitinka supynės ir raganos, tokios klaikios,
lyg būtų užsilikę nuo tarybinių kičo laikų. Daug baisesnės už
visus vokiškus nykštukus, kurie gadina jų išpuoselėtų sodų
vaizdą. Perkame Sparticket bilietą, į kurį įeina pasikėlimai ir
nusileidimai abiem keltuvais bei nusileidimas rogučių trasa (žmogui
tokio bilieto kaina 13 eur). Pastovime eilėje, nes juk
sekmadienis, įlipame į žalią gondolą, nes žinome, kad jos
dugnas stiklinis ir pakilimui priduoda šiek tiek aštresnio skonio –
po kojomis palengva tolsta Bodetal slėnis. Po septynių minučių
išlipame Hexentanzplatz – raganų šokio aikšte pavadintoje
plynaukštėje. Viskas čia pavadinta jų vardu, nes Harco kalnai –
tai vokiškų raganų susibūrimo vieta. Ant netoliese esančio
Brokeno kalno jos susirenka per Valpurgijos naktį, bet, matyt, ir
visur čia jų knibžda. Bent jau tų, kičinių. Kuo toliau einam,
tuo jų daugėja. Kaip ir žmonių. Raganų kalnas, raganų namas,
raganų muziejus, raganų teatras, raganų ledai ir ugninės dešros,
raganų suvenyrai ir statulos – viskas kainuoja papildomai du, tris,
penkis eurus ir skirta žmonių, vartojančių gamtą, maistą,
pramogas poreikiams patenkinti. Vaikų masiniam džiaugsmui
sužadinti. Man norisi greičiau nerti į mišką, į tylą, į
gamtos kvapus ir vaizdus.

Į zoologijos sodą neinam, nes jų turim Berlyne net du. Bet
rogučių trasa mielai nusileidžiam. Leistumėmės ir dar kartą,
bet labai ilga eilė. Apžiūrim amfiteatrą, kyla noras sugrįžti
ir pažiūrėti kokį nors spektaklį, nors repertuaras, tiesą
sakant, ne itin sudomina.

Šalia stovi medinis tvirtas, plane net nepažymėtas medinis
pastatas su drožiniais ir akmeninėmis kolonomis. Iš formos
sprendžiant, galėtų būti bažnytėlė, bet ta medinė skulptūra
virš įėjimo labiau primena velnią, gal net patį Liuciferį. Ir
užrašas prie įėjimo skelbia Valpurgijos salė. Užeinu, žmonių
nėra, įėjimas kainuoja pusantro euro, sukuosi eiti atgal,
įsitikinusi, kad ten vėl bus dozė raganų, bet sustabdo bilietų
pardavėjos balsas. Močiutė, labai panaši į tą, kuriai
lauknešėlį nešė Raudonkepuraitė, paklausta, kas ta šventovė,
pradeda pasakoti apie berlynietį dailininką Hermaną Hendrichą,
kuris nutapė penkis didelius paveikslus Getės Fausto motyvais ir
paprašė architekto Bernardo Zėringo pastatyti senovės germanų
stilistiką atspindintį namą, kad galėtų eksponuoti šiuos
paveikslus. Visa tai buvo pastatyta 1901 metais ir stovi iki šiol.
Prie įėjimo guli akmuo su iškalta svastika, kurį rado kasdami
pamatus kartu su bronzos amžiaus papuošalais. Manoma, kad ir akmuo
iš to amžiaus. Linkteliu galva, nes suprantu, kad nacių palikimo
vokiečiai taip atvirai neeksponuotų, ir nusiperku bilietą, tokį
senovinį, atplėšiamą nuo raudono rulonėlio. Ant bilieto kaina
neparašyta, net kyla minčių, kad rulonėlis dar irgi užsilikęs
iš tarybinių laikų. Močiutė, apsidžiaugusi, kad turi pašnekovą, papasakoja, kad dar vienas to paties dailininko sumanytas namas,
tik akmeninis, stovi prie Bonos, jame eksponuojami Vagnerio siužetų
įkvėpti paveikslai. Pardavėja dar pagaili, kad tiek mažai žmonių
čia užsuka.

Penki didžiuliai paveikslai, mano septynmetis sūnus, skaitantis
ištraukas iš Getės Fausto prie jų, gotų simboliai ant sienų,
raižiniai ant lubų, įstrižai krentanti saulės šviesa ir daugiau
nei vieno žmogaus. Dėl šios akimirkos buvo verta prasibrauti per
visas tas raganas. Dėl šios akimirkos turbūt buvo verta apskritai
kilti ant šito kalno.
 |
Apžvalgos aikštelė |
Po keliolikos minučių leidžiamės gondola žemyn. Stojame į
kitą eilę ir keliamės kėdutėmis į kitą kalną – Rosstrape.
Čia ramiau. Mažiau žmonių ir raganų nebėra. Užtat čia gyva
kita legenda – apie karaliaus dukrą Brunhildą, kuri bėgo nuo ją
pagrobti ir vesti norėjusio milžino Bodo. Ji prijojo kalno kraštą,
atsispyrė nuo jo ir peršoko visą Bode upės slėnį, tik karūną
ten pametė. Milžinas nugarmėjo į upę, pavirto dideliu juodu
šunimi ir saugojo jos karūną, o ten, kur Brunhildos arklys
paskutinį kartą atsispyrė į žemę, yra likęs didžiulės arklio
pėdos atspaudas, pagrindinė kalno turistinė atrakcija. Bet mane
labiau žavėjo atsiveriančios tarpeklio panoramos, kvepiančios
akacijos, nedideli smulkialapiai ąžuolai ir tyla, keltuvu
leidžiantis atgal į miestelį.
Šviežių ledų porcija (0,7 eur), supynių seansas vaikui ir trys
valandos poilsio dardant patogiu traukiniu į Berlyną. Pridedu prie
rekomenduojamų dienos išvykų sąrašo. Tik kitą kartą pasiimsim
lazdas ir žygiuosime Bode upės slėniu.
 |
Walpurgishalle |
 |
Walpurgishalle |
 |
Berlin-Harz traukinukas |
 |
Rogučių trasa - smagiausia pramoga |
 |
Pridėti antraštę |
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą