Sekmadienis Berlyne buvo šiltas ir saulėtas. Saulė spigino kaip
vidurvasarį, priversdama nusiauti batus ir nusviesti megztinius,
kvepėjo miškas ir saulės zuikučiai žaidė slėpynių
pageltusioje medžių lapijoje. Ištiesiau kojas laukiniame pliaže
prie didžiausio Berlyno ežero Wannsee, žiūrėjau į tolumoje
praplaukiančias bures, klausiausi kaip statydamas smėlio pilis
krykštauja mano sūnus ir supratau, kokia graži dovana yra ši
diena. Net ir aklas turėtų tai pastebėti, bet man reikėjo išeiti
į Kelionę, kad visas, ne vien saulėtas savo dienas pradėčiau vertinti kaip dovaną.
Kai prieš metus lankydamasi Saksonijos Šveicarijoje sužinojau
apie Vokietijos dailininkų romantikų kelią gražiu pavadinimu
Malerweg, iškart panorau juo nueiti. Tuomet, keliaudami su savo
šešiamečiu, įveikėme kelias trasas, užlipome ant kelių kalvų
ir buvome apakinti šios vietos grožio, miškų žalumo, uolų
unikalumo ir kažkokios mistinės atmosferos. Tikrai, atrodo, kad
šiuose miškuose vis dar gyvena elfai, už kalno įsikūrę laumės,
akmenyse įsirėžę pagoniškų dievų veidai, o sename malūne
vidurnaktį šėlsta velniukai. Nenuostabu, kad prieš du šimtus
metus šią vietą atradę žymūs dailininkai, rašytojai, muzikai
čia sėmėsi įkvėpimo.

Kelionės pėsčiomis man pačios tikriausios – tuomet kelią
jauti savo kojomis, jo smėlis lieka tarpupirščiuose, o vaizdai
akyse, eini orientuodamasis pagal žemėlapius, nuorodoas ir vidinį
kompasą arba visiškai pasitikėdamas bendrakeleiviu. Senai norėjau
nueiti Santjago kelio atkarpą, bet dėl šeimyninių aplinkybių
negaliu ilgam išeiti iš namų, atidedu ją tam laikui, kai paaugs
vaikas. Tačiau piligriminis dailininkų kelias čia pat Vokietijoje,
Saksonijoje, iki kurios tik trys valandos kelio nuo Berlyno, man buvo
pats tas. Jo yra aštuoni etapai, tai yra 8 dienos ėjimo, per
kurias reikia įveikti 120 kilometrų, tūkstančius laiptelių,
pakilti į kalnus ir leistis į tarpeklius. Didžioji dalis maršruto
eina nacionalinio parko, kuris vis dar priklauso gyvūnams, ne
žmonėms, takais. Maršrutai gerai suplanuoti, kelias nužymėtas, o
kiekvieno etapo pabaigoje yra nakvynės vietos. Jei norit, galit
rinkti atspaudus pakeliui, liudijančius jūsų nueitą kelią arba
atvirukus su senovės dailininkų pieštais šių vietų vaizdais.

Pirmoji mintis buvo suburti bendraminčių dailininkų ir poetų
grupę ir nueiti kelią kartu, bet turbūt pritrūko drąsos pasakyti
savo idėją garsiai, o gal ją kažkam pasakius nesulaukiau
palaikymo, gal pati pernelyg mažai ja tikėjau ir atidėjau iki kada
nors. Tačiau vasarą prie kavos puodelio papasakojau apie kelionę
kunigui Algirdui Toliatui, su kuriuo susidraugavome Vilniaus knygų
mugės metu. Papasakojau jam visiškai nesitikėdama, kad jis
entuziastingai parems ir palaikys šią idėją, nes juk supratau,
kad taip užimtam populiariam kunigui savaitei išeiti į miškus yra
didžiulė prabanga. Juolab nesitikėjau, kad susidomės vienas
geriausių Lietuvos fotografų, Nacionalinės premijos laureatas
Algimantas Aleksandravičius. Tuo metu, kai pusmetį ar metus
nematyti draugai vos ištaiko laiko kavos puodeliui, buvo sunku
tikėtis, kad du be galo užimti žmonės norės leisti su manimi
savaitę miškuose, apie kuriuos iki tol nieko nėra girdėję.

Bet idėja yra kaip kūdikis – nešioji, augini ir ji gimsta,
kai ateina laikas. Taip atėjo diena, kai buvo baigti pasiruošimai,
užsakytos nakvynės ir mūsų keista pakeleivių trijulė –
rašytoja, kunigas ir fotografas – išlipome iš mašinos prie
didžiulės gelsvos uolos, kur prasidėjo pirmasis kelionės etapas.
Dabar net nepapasakosiu visko, kas mums nutiko, nepasakosiu apie
tai, kaip neišsigandome akmenų griūties ir lipome per tvorą, kad
pažiūrėtume ant uolos pastatytą didžiausią pasaulyje
paminklą Ričardui Vagneriui, kaip per liūtį automobilyje pjaustėm lietuvišką duoną
ir lašinius, kaip gėrėme vyną su britų dailininku ir klausėmės
istorijos apie kadaise pabėgusią jo mylėtą lietuvaitę, kaip
žaidėme su kunigu stalo tenisą buvusioje šokių salėje, kaip
raškėme vynuoges nuo medžio pusryčiaudami, kaip alpome nuo debesų
grožio pabudę pilyje ir kaip pamiršome kvėpuoti užlipę ant
Bastei tilto, kaip lipome kopėčiomis ir leidomės laiptais, kaip
oloje slėpėmės nuo lietaus ir skaitydavome pasakas prieš miegą.

Buvo ir kuriozinių situacijų, kai autobuso vairuotojas grasino
policija, nes nesugebėjau patraukti automobilio į šoną,
nuoširdžiai pamiršusi, kad negalima spausti abiem kojom pedalų
mašinoje su automatine pavarų dėže. Buvo ir išbandymų, kai
paklydome tarp uolų, sparčiai artėjant sutemoms ir telefonui
nerodant jokių ryšio ženklų. Buvo atbrailų, kuomet reikėjo
nugalėti aukščio baimę, buvo tarpeklis, kur beveik sutemus
reikėjo nusileisti siaurais metaliniais laipteliais, buvo viešbutis,
kurio niekaip negalėjo rasti nei žemėlapis, nei navigacija, buvo
ir tas paskutinis laiptelis, ant kurio kryptelėjo mano ne taip senai
sugijusi koja. Buvo krioklių, upelių, tarpeklių ir grotų, buvo
kalnai, erdvės ir nematyti paukščiai, buvo lietaus, saulės ir
debesis vaikančio vėjo, buvo balų, purvo ir dailiausiomis
spalvomis nudažyto rudens, buvo nuospaudų, galvos skausmo, skanaus
vokiško vyno ir labai atvirų pokalbių. Buvo daug kontrastų ir
priešybių - šernienos guliašas vakarienei ir tik drumzlina kava
pusryčiams, nakvynė pilies bokšte, bet dviaukštėse lovose
bendruose kambariuose, nakvynė malūne trečiame aukšte su tualetu
pirmame, nakvynės vieta su patogumais, bet be telefono ir interneto
ryšio, ašaros ir kvatojimas tą pačią ryto valandą.

Bet buvo du nuostabūs bendrakeleiviai. Fotografas, kuris liepdavo
užversti galvą ir įžiūrėti žmogaus veidus akmenyse, o
pamatęs kitaip krentančią šviesą ar įdomiai išvirtusį medį,
stabdydavo žygį ir traukdavo fotoaparatus. Kai mums reikėdavo
pereiti balą, jis liepdavo kunigui nusiauti batus, kai pūsdavo
stiprus vėjas, jis man liepdavo nusivilkti megztinį, kai vos
laikydavomės pakibę ant kopėčių, jis liepdavo mums nejudėti, o
kai ragindavau, sakydama, kad nespėsime grįžti iki tamsos, jis
liepdavo įžvelgt šviesą sutemose. Ir aš žiūrėjau. Mačiau.
Kvėpavau. Ginčijausi, bet leidausi kunigo įtikinama, kad Dievo
reikia ne vien tada, kai jo reikia. Vedžiau juos miškų takais, ir
vis tik kartais eidavau iš paskos. Planuodavau ir vis tik leisdavau
kūrybiškai sujaukti dienotvarkę. Dažnai pamiršdavom pažiūrėti
į laikrodį, o Like mygtukai tapo visai nebesvarbūs.

Tikrai, ši kelionė buvo išskirtinė dovana. Tas pro pirštus
tekantis ir ant debesų nugarų nuplaukiantis ruduo, mistiniai gamtos
ir žmonių statiniai ir ilgi pokalbiai su išskirtiniais talentais apdovanotais pakeleiviais. Apie Dievą ir žmones, apie šviesą
ir tamsą, apie mirtį ir gyvenimą, apie meną ir pamišimą, apie
meilę sau ir artimui. Ir jei kiekviena mūsų diena yra Dievo
dovana, tai tos penkios kelionės dienos buvo prabangios dovanos –
tokios prabangios, kad net jaučiausi jų neverta, gavusi kažką
avansu. Lyg paprašius taurės šampano, būčiau gavusi visą
butelį.
Žinau, kad tą avansą ir kelyje gautą įkvėpimą mes tikrai
panaudosim taip kaip mokėsim – iš jo gims tekstai, gims
nuotraukos, gims pamokslai, kurie galbūt įkvėps ir kitus svajoti
ir keliauti. Ir nepabijoti atsiplėšti nuo įprasto savęs, surasti
laiko ir išeiti į savo Kelionę drąsiai, pasitikint savimi, Dievu
ir bendrakeleiviais.
Ir tikrai žinau, kad gims naujos svajonės. Daugiau tikrai
nesidrovėsiu apie jas pasakoti.
Nuostabus tekstas. Nunešantis jūsų pėdomis. Tik visame tekste man užkliūdavo akcentas - vynas, šampanas. Jokia nuodėmė su saiku, bet tada pradedi galvoti, kad menininkai visiški bohemiečiai, kuriems diena be taurės vyno yra ne diena. Nepykit, jei ne taip interpretavau, bet tie sakinia man nebuvo "skanūs".Nesu jokia abstinentė, bet aš asmeniškai to neminėčiau tokios gražios kelionės kontekste, ypač keliaujant su kunigu...Žinau, kad visi esame žmonės ir pan, bet man tikra piligrimystė siejasi su minimalizmu. Tai ne patogi ir jauki kelionė su skaniu maistu, gėrimais. Kaip tik viskas yra labai minimalu. Bet, nieko tokio, juk ėjote Menininkų keliu. Tik jau ruošiantis tikrai piligriminei kelionei, kurią minėjote, tikėkitės ne tokio pakankamai dar lengvo kelio. ��
AtsakytiPanaikinti